Home Aandoeningen Thoracic Outlet Syndrome (TOS)
Thoracic Outlet Syndrome (TOS) PDF Afdrukken E-mail

De ‘Thoracic Outlet’ is het traject van de bloedvaten en de zenuwstreng vanuit verschillende niveaus van de nek tot de schouder.

In feite gaat deze vaat-zenuw-streng van de halswervelkolom naar de arm om deze te voorzien van bloedvaten en zenuwweefsel.

Tussen de nek en de schouder moet de vaat-zenuw-streng veel spieren en botten passeren.

Er zijn enkele ‘poorten’ voor aangelegd, zodat de doorvoer ongehinderd kan plaatsvinden. Toch kan de streng door allerlei oorzaken bekneld raken en daardoor klachten van zenuwen en/of bloedvaten tot gevolg hebben.

De meeste klachten worden veroorzaakt door druk op de zenuw:

• Pijn tosin de schouder, uitstralend naar de arm en de hand, vaak ook naar de nek en het achterhoofd
  • Prikkelingen en een slapend gevoel in de arm of de hand Soms krachtverlies wanneer de armen boven schouderhoogte geheven wordt
  • Beknelling van de slagader Een koud gevoel van de arm Bleekheid van de huid
  • Beknelling van de ader.  Zwelling en een gespannen gevoel van de arm. Blauwe verkleuring van de hand. Opzwellen van oppervlakkige aders

Het Thoracic Outlet Syndroom kan op verschillende manieren ontstaan.

• Spontaan: anatomische afwijking
  • Eén van de meest voorkomende oorzaken van beknelling is een afwijkende houding. Dit kan een verlaagde stand zijn van het sleutelbeen en/of een verhoogde stand van de eerste rib. De vaat-zenuwstreng raakt dan tussen deze botten bekneld.
  • Ongeval: beschadiging (slag)ader
  • Beroepsgebonden: langdurig verkeerde houding (vorm van Repetitive Strain Injury) Bij een verhoogde spanning van de hals- en/of borstspieren. Hierdoor worden de doorgangsruimten (poorten) van de streng verkleind en vindt er een afklemming plaats. Nog een mogelijke oorzaak is het gestoord bewegen van de nek-schoudergordel. Werken boven schouderhoogte (bvb. schilders, schrijnwerkers) Werken met neerhangende schouders (bvb. beeldschermwerkers)

Afhankelijk van de oorzaak worden verschillende typen onderscheiden. Maar in alle gevallen zijn de gevolgen gelijk: de vaat-zenuw-streng raakt beklemd en de bloed- en/of zenuwvoorziening van de arm wordt gehinderd.  Bij sommige mensen is de ruimte tussen de eerste rib en het sleutelbeen altijd vernauwd, door  Extra ribben in de hals Misvorming eerste rib In slechte stand genezen sleutelbeenbreuk Bij 90% van de patiënten wordt het syndroom veroorzaakt door beknelling van de armzenuwen. Bij de overige 10% zijn er afwijkingen in het (slag)aderlijke stelsel door directe beschadiging van de ondersleutelbeenader en -slagader.

In eerste plaats:

• verbeteren houding
  • bevordering beweeglijkheid schouders en wervelkolom, door een fysiotherapeut en/of manueeltherapeut.

Operatieve ingreep (eerste rib verwijderd, eventueel samen met de spieren die aan de eerste rib zijn vastgehecht)

Bron: fysiopedia.nl